Wat zijn spoed en geen spoedgevallen

Hieronder vindt u een overzicht van wat er wel en niet gezien wordt als een spoedgeval,
hoe u het beste kunt handelen, wie u kunt bellen en waar u terecht kunt.

Uitgeslagen tand of kies

Absoluut een spoedgeval. Plaats de tand bij een volwassen gebit zo snel mogelijk terug in de mond.
Let op: plaats een uitgevallen melktand nóóit terug. Daarmee kunt u de nieuwe blijvende tand beschadigen.

• Pak de tand bij de kroon vast. Raak de wortel niet aan, om meer beschadiging te voorkomen.

• Spoel de tand af met melk. Geen melk binnen bereik? Laat de patiënt de tand dan schoonlikken of -zuigen. Reinig de tand nóóit met water of reinigingsmiddelen en gebruik evenmin een borsteltje.

• Is de tand schoon? Plaats hem dan voorzichtig terug.

• Houd vervolgens de tanden op elkaar met ertussen een papieren zakdoekje of een gaasje. Zo blijft de tand het beste op zijn plaats.

• Ga direct naar de tandarts. Die zal de teruggeplaatste tand controleren en vastzetten (spalken).
Indien het ongeval buiten openingstijden plaatsvindt neem dan zo snel mogelijk contact op met de 24-uurs spoeddienst.

Nabloeding

Soms bloedt een wond na. Een spoortje bloed vermengd met speeksel is normaal. Bloedt het meer, druk dan een dubbel gevouwen gaas stevig op de wond. Bijt hier ongeveer een kwartiertje tot een half uur op of druk de plek waar het bloedt stevig dicht met uw duim.

De eerste dag van de chirurgische behandeling mag de mond NIET gespoeld worden of aan de wond gezogen worden. Het stolsel raakt anders los waardoor het bloeden weer begint.

Maakt u zich toch zorgen of houdt de bloeding niet op na 2 uur? Neem dan gerust contact op met uw tandarts of kaakchirurg en buiten openingstijden met de 24-uurs spoeddienst.

Acute hevige kiespijn

Acute hevige kiespijn kan een potentieel spoedgeval zijn.

Als het u lukt om de uren tot uw praktijkbezoek te overbruggen met pijnstillers (paracetamol of ibuprofen), maak dan zo snel mogelijk een afspraak bij uw eigen tandarts binnen de reguliere openingstijden. Uw eigen tandarts kent uw gebit en historie het best en weet wellicht al in welke hoek de oorzaak van uw pijnklacht moet worden gezocht.

Indien de pijn niet verdraagbaar is en u de tijd tot uw praktijkbezoek niet denkt te kunnen overbruggen met pijnstillers, neemt u dan gerust contact op met de 24-uurs spoeddienst.

Losse kroon, inlay of vulling

Een losse kroon, inlay of vulling is vervelend, maar in principe geen spoedgeval.

De tand is mogelijk gevoeliger voor temperatuur, omdat warme en koude eet- en drinkwaren dichter in de buurt van de zenuw kunnen komen. Dit geldt gelukkig niet als u een wortelkanaalbehandeling hebt gehad: de tand bevat dan immers geen zenuw meer.

Wij raden u aan om op korte termijn een afspraak maken bij uw eigen tandarts, deze kent uw gebit immers het beste. De spoedgevallendienst zal dit doorgaans eveneens niet zien als een spoedgeval.

Losse noodkroon

Een losse noodkroon is net als het bovenstaande in principe geen spoedgeval. Een noodkroon is bedoeld om u een redelijke tijdsspanne te laten overbruggen, maar uiteindelijk is het uiteraard wel de bedoeling dat u een definitieve kroon krijgt. Het kan dan ook voorkomen dat een noodkroon tussentijds loskomt.

De tand waar de noodkroon vanaf is gekomen, is mogelijk gevoeliger voor temperatuur, omdat warme en koude eet- en drinkwaren dichter in de buurt van de zenuw kunnen komen. Dit geldt gelukkig niet als u een wortelkanaalbehandeling hebt gehad: de tand bevat dan immers geen zenuw meer.

Afgebroken tand of kies

Als er een klein stukje van uw tand of kies is afgebroken, is dit geen noodgeval. Als uw tand zodanig is afgebroken dat de zenuw bloot is komen te liggen, is dit uiteraard wel een noodgeval.

Ook in dit geval is de tand mogelijk gevoeliger voor temperatuur, omdat warme en koude eet- en drinkwaren dichter in de buurt van de zenuw kunnen komen. Dit geldt gelukkig niet als u een wortelkanaalbehandeling hebt gehad: de tand bevat dan immers geen zenuw meer.

Wij raden u aan om op korte termijn een afspraak maken bij uw eigen tandarts, deze kent uw gebit immers het beste. De spoedgevallendienst zal dit doorgaans eveneens alleen als een spoedgeval zien, als uw zenuw bloot is komen te liggen.

Spoeddienst

Voor pijnklachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, kunt u terecht op de volgende adressen:

Dental 365 Spoed Tandarts Amsterdam
tel. 020-555 8282
Vlakbij Centraal Station Amsterdam: Piet Heinkade 215, 1019 HM Amsterdam

U wordt verzocht om eerst te bellen voor het maken van een afspraak.

Afspraak maken   Website bezoeken
de Mondzorg Poli, spoedeisende tandheelkunde
Tel. 020 - 7234848
Slotervaartziekenhuis
Louwesweg 6, 1066 EC, Amsterdam.

U wordt verzocht om eerst te bellen voor het maken van een afspraak.

Afspraak maken   Website bezoeken